Co zrobić, żeby nie zostać oszukanym na „BLIKA”
W ostatnich dniach kolejne osoby powiadomiły stargardzkich policjantów o przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści prześcigają się w metodach wyłudzenia pieniędzy. Jedną z takich metod jest aplikacja „BLIK” . Aby nie paść ofiarą oszustów musimy pamiętać o kilku rzeczach. BLIK to aplikacja która umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, oraz wypłatę gotówki. Wszystko dzieje się za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację bankową, który przychodzi na nasz telefon. Otrzymany kod wystarczy wprowadzić w dowolnym bankomacie, aby wybrać gotówkę.
W przesłanej wiadomości najczęściej sprawcy zwracają się z prośbą o przelanie mniejszej lub większej kwoty pieniędzy prześcigając się w uzasadnieniu np.: chwilowy brak pieniędzy na zapłatę mechanikowi za naprawę auta, pozostawiony w domu portfel, zgubiona torebka, konieczność wykupienia leków, brak pieniędzy na jedzenie. Niejednokrotnie sprawcy proszą również o podanie kodu BLIK, który otrzymaliśmy.
Wiele osób nie spodziewa się ani nie podejrzewa, że na konto naszego znajomego włamał się oszust i sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.
By nie stać się ofiarą oszustów należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych wówczas o wiele trudniej jest przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms. Ponadto zawsze musimy sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie.
Pamiętać musimy także o podstawowych rzeczach:
- Jeżeli logujemy się na jakimkolwiek portalu to zawsze na koniec powinniśmy się z niego wylogować.
- Co jakiś czas zmieniajmy hasła.
- Nie udostępniajmy haseł ani kodów innym osobom.
- Chrońmy swój telefon a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku.
- Gdy otrzymujemy wiadomość e-mail z powiadomieniem od jakiejś firmy czy serwisu, musimy sprawdzić, czy została ona wysłana z poprawnego adresu.
- Gdy klikniemy w łącze danej wiadomości sprawdźmy czy jesteśmy przekierowani na oryginalna stronę a nie jakąś spreparowaną.
- Jeżeli znajomy poprosi nas o pieniądze, lub kod za pomocą jakiegokolwiek komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić i zapytać: co się stało?. Wtedy będziemy mieli pewność z kim mamy do czynienia i czy faktycznie ktoś z naszych znajomych potrzebuje pomocy.
- Jeżeli z naszego konta wysłał ktoś wiadomość do innych z prośbą o pożyczkę natychmiast zmieńmy hasła i zaalarmujmy znajomych.
mł. asp. Dorota Biernikowicz