Aktualności

STARGARDZKA POLICJA PRZYPOMINA I APELUJE! UWAŻAJMY NA OSZUSTÓW!

Data publikacji 05.10.2022

Oszustwa związane z wykorzystaniem internetu, socjologii i najnowszych technologi cały czas ewoluują. Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody i cały czas aktywnie działają. Policjanci apelują o większą rozwagę przy transakcjach czy instalowaniu różnego rodzaju aplikacji.

Nic nie zastąpi naszej czujności. Sytuacje, w których dzwoni do nas osoba przedstawiająca się za pracownika banku, przedstawia się z imienia i nazwiska, co więcej wyświetla się prawidłowy numer infolinii naszego banku, jak i dzwoniący zna nasze imię- nie jest niczym niezwykłym. Jeżeli wyraziliśmy zgodę na taką formę komunikacji to z banku otrzymujemy oferty kredytowe czy informacje o najnowszych produktach w takiej właśnie formie. Czerwone światło powinno nam się zapalić w dwóch sytuacjach. Kiedy jesteśmy informowani, że doszło do podejrzanej transakcji na naszym koncie i w drugiej sytuacji, kiedy w celu ochrony naszych pieniędzy niezbędne jest zainstalowanie jakiegoś programu czy też jesteśmy poproszeni o wypłacenie pieniędzy i wpłacenie ich we wpłatomacie. Możemy być pewni, że to próba uzyskania dostępu do naszego konta.

Jesteśmy tylko ludźmi, stąd też informacja, że nasze pieniądze są zagrożone u każdego powoduje przyspieszone bicie serca. Nie działajmy impulsywnie, zróbmy prostą rzecz. Poprośmy rozmówcę o podanie imienia i nazwiska, wydziału, w jakim pracuje i poinformujmy, że sami zadzwonimy na infolinię banku. Rozłączmy się! Pójdźmy do banku. Jeżeli rozmówca zrobi wszystko, aby tylko nie przerwać połączenia, lub zacznie się zachowywać arogancko, wręcz krzyczeć na nas, czy też będzie sam chciał przełączyć nas do innego wydziału- rozłączmy się! Sami udajmy się do placówki banku lub zadzwońmy na infolinię, przedstawmy sytuację, jaka miała miejsce. Pracownik banku na pewno poinformuje nas, że była to próba przestępstwa. Jeżeli podczas rozmowy podaliśmy już część danych, na przykład numer karty i kod do niej- przekażmy tą informację pracownikowi, aby mógł ją zablokować.

Po raz kolejny przypominamy o tym co zrobić, by nie dać się oszukać. Oto kilka zasad, które z pewnością pomogą uniknąć nieprzyjemnych sytuacji:

  • nigdy nie podawajmy kodów blik do wypłaty pieniędzy, nawet jeżeli prosi nas o to znajomy za pośrednictwem komunikatora, zadzwońmy do niego i zapytajmy, czy rzeczywiście chce pożyczyć pieniądze, usłyszmy tą osobę, nie opierajmy się wyłącznie na tekście pisanym
  • nie klikajmy w żadne linki z wiadomościami sms informującymi o wyłączeniu prądu, gazu czy też konieczności dopłaty drobnej kwoty do przesyłki kurierskiej
  • wystawiając przedmioty na portalach ogłoszeniowych nie dajmy się zwieść, że kupujący już wpłacił pieniądze i wysyła nam link, żeby je odebrać. Najczęściej w takich sytuacjach rzekomy kupujący wysyła nam link poprzez komunikator,a sam link prowadzi do formularza, który wyłudza od nas dane niezbędne do logowania w naszej bankowości internetowej lub pozwala posłużyć się naszą kartą
  • rozłączmy się, jeżeli dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku, ABW, CBŚ, policjanta, czy też lekarza i informuje o konieczności zainstalowania jakiegoś programu, lub konieczności wpłaty pieniędzy, bo ktoś z rodziny spowodował wypadek, lub musi otrzymać odpowiednie leczenie, bo jest bardzo chory. Rozłączmy się, sami zadzwońmy do banku, szpitala, na numer 112 i zapytajmy, czy taka sytuacja miała miejsce.

 

                                                                                                                                                                           Nie dajmy się oszukać. Zachowajmy czujność.

Powrót na górę strony