Aktualności

Bądźmy czujni i nie dajmy się oszukać na ,,BLIKA’’. Kolejny raz apelujemy do mieszkańców powiatu stargardzkiego!

Data publikacji 09.04.2025

Komenda Powiatowa Policji w Stargardzie ostrzega przed oszustwami metodą „na BLIK” Bądź czujny i nie daj się oszukać! Przestrzeganie podstawowych zasad bezpieczeństwa może uchronić nas przed utratą pieniędzy.

BLIK to aplikacja która umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, oraz wypłatę gotówki. Wszystko dzieje się za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację bankową, który przychodzi na nasz telefon. Otrzymany kod wystarczy wprowadzić w dowolnym bankomacie, aby wybrać gotówkę.

Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i podszywając się pod naszych znajomych próbują przekonać swoje ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.

Oszuści tworzą także spreparowane strony internetowe naszych banków. Podczas robienia zakupów w sieci zostajemy przekierowani na nielegalną stronę „naszego” banku, a następnie zgodnie z poleceniami nieświadomie instalujemy nieznaną aplikację na telefonie sprawcy, która pozwala oszustom na uzyskanie naszych pełnych danych, a także kodu BLIK i wypłatę pieniędzy w każdym bankomacie.

Przede wszystkim należy przypomnieć sobie podstawowe zasady poufności przy korzystaniu z bankowości elektronicznej. Nie klikajmy w załączone linki w sms-ach, czy innych komunikatorach z prośbą o dopłatę, zapłatę, czy uzupełnienie danych do przesyłki.

PAMIĘTAJMY !!!

  •  Jeżeli logujemy się na jakimkolwiek portalu to zawsze na koniec powinniśmy się z niego wylogować.
  •  Co jakiś czas zmieniajmy hasła.
  •  Nie udostępniajmy haseł ani kodów innym osobom.
  •  Chrońmy swój telefon a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku.
  •  Gdy otrzymujemy wiadomość e-mail z powiadomieniem od jakiejś firmy czy serwisu, musimy sprawdzić, czy została ona wysłana z poprawnego adresu.
  •  Gdy klikniemy w łącze danej wiadomości sprawdźmy czy jesteśmy przekierowani na oryginalna stronę a nie jakąś spreparowaną.
  •  Jeżeli znajomy poprosi nas o pieniądze, lub kod za pomocą jakiegokolwiek komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić i zapytać: co się stało?. Wtedy będziemy mieli pewność z kim mamy do czynienia i czy faktycznie ktoś z naszych znajomych potrzebuje pomocy.
  •  Jeżeli z naszego konta wysłał ktoś wiadomość do innych z prośbą o pożyczkę natychmiast zmieńmy hasła i zaalarmujmy znajomych.

Film output.mp4

Pobierz plik output.mp4 (format mp4 - rozmiar 1.42 MB)

 

Pamiętajmy, by nie stać się ofiarą oszustów należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych wówczas o wiele trudniej jest przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms. Ponadto zawsze musimy sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie.

st. sierz. Karolina Dawidowicz

Powrót na górę strony