Zasady wzywania pomocy - Komenda Powiatowa Policji w Stargardzie

Zasady wzywania pomocy

Zasady wzywania pomocy

Zasady wzywania pomocy: Każdy z nas może być uczestnikiem bądź świadkiem wypadku lub innego zdarzenia wymagającego wezwania służb ratunkowych. Zadanie pozornie proste, a jednak w rzeczywistości zdarza się, że nas przerasta. W sytuacjach stresowych zdolność logicznego myślenia często nas opuszcza. Sposób wezwania pomocy powinien być możliwie krótki, rzeczowy i spokojny. Kiedy emocje dochodzą do głosu, trudno jest się właściwie skoncentrować. Tymczasem precyzyjne udzielenie informacji może uratować czyjeś życie. Doświadczeni dyspozytorzy będą sami zadawali najistotniejsze pytania. Najpierw, co się stało i gdzie. To często wystarcza do uruchomienia odpowiedniej procedury. Aby poprawnie wezwać służby ratunkowe należy: po pierwsze: przedstaw się. Nie bój się podać swojego nazwiska – jesteś wtedy bardziej wiarygodny. Dyspozytor ma obowiązek zapytać wzywającego o imię i nazwisko i ewentualne pokrewieństwo z osobą poszkodowaną. Telefony alarmowe (112, 999, 998, 997) służą ratowaniu zdrowia i życia ludzkiego. Nie wolno traktować ich jak informacji telefonicznej, ani się  nimi bawić. Takie „blokowanie” numeru alarmowego może przyczynić się do czyjejś śmierci lub kalectwa. W razie zdarzenia czysto medycznego (np. zasłabnięcie) warto dzwonić bezpośrednio do dyspozytora pogotowia pod nr 999. Po drugie: określ co się stało i gdzie. Zacznij od poinformowania, co się stało i gdzie miało miejsce zdarzenia. W razie przerwania połączenia dyspozytor wie, dokąd wysłać pomoc i jakie służby ratownicze należy skierować. Po trzecie: określ stan i liczbę osób poszkodowanych. Od informacji o ilości osób poszkodowanych zależy, ile karetek wyśle dyspozytor, a więc jak szybko wszyscy poszkodowani otrzymają fachową pomoc. W wypadkach drogowych należy podać liczbę wszystkich osób biorących udział w zdarzeniu, nie tylko tych nieprzytomnych i najciężej poszkodowanych. Po czwarte: odpowiedz na zadane pytania i wysłuchaj przekazywanych instrukcji Dyspozytor często zadaje dodatkowe pytania, chcąc uzyskać istotne dla niego informacje. Choć wydaje się to niekiedy stratą czasu, w rzeczywistości pozwala podjąć prawidłową decyzję. Wzywający może również dowiedzieć się, co ma robić do czasu przyjazdu służb ratowniczych. Po piąte: nie odkładaj słuchawki jako pierwszy. Jeśli się rozłączysz dyspozytor może nie zdążyć zadać wszystkich ważnych pytań lub też np. upewnić się, czy prawidłowo zapisał adres. Poczekaj, aż usłyszysz, że zgłoszenie zostało przyjęte.